home ترجمت داخل العربية Translate into English Voeg deze site toe
aan je favorieten!

Over het onderwijs van Sidna Isa (Jezus)

Het Boek is niet veranderd

De Qur'an leert duidelijk dat het Boek, de Bijbel, van Allah afkomstig is. In de Qur'an wordt veel verwezen naar belangrijke boeken van de Bijbel, zoals de Taura (Tora) en de Indjiel (Evangelie). Dit gebeurde in de periode tussen 610 en 632 van de Westerse jaartelling. Allah noemt de Taura een leidraad en een licht.

De Bijbel is dan ook waardevol om te lezen. Ook Sidna Isa bevestigt wat in de Taura staat, zoals ook in de Qur'an staat geschreven. Lees meer over Sidna Isa en zijn onderwijs door woorden en daden.

Het is niet mogelijk dat Allah in de Qur'an naar de Bijbel verwijst en zegt daarover te waken als deze zou zijn veranderd door mensen. In de Qur'an zegt Allah dat je je op de Taura (Tora) en Indjiel (Evangelie) moet baseren, anders baseer je jezelf op niets. Allah zegt ons te geloven in Zijn Gezanten en Zijn Boeken, beide meervoud. Allah zou nooit zeggen ergens in te geloven, als het was verdraaid. Dan is het immers het lezen niet waard.

De vraag is dan of het Boek, de Bijbel, verdraaid is na het jaar 632? Het antwoord is nee. Ten eerste is de Bijbel voor meer dan de helft het heilige boek van de Joden. Dit is precies gelijk aan elkaar (afgezien van de volgorde van de bijbelboeken). Joden en christenen zouden het nooit eens kunnen worden over wat moet worden veranderd. Voor de Joden is Sidna Isa immers geen profeet, voor christenen is Sidna Isa meer dan een profeet. In de tweede plaats, als christenen de Bijbel zouden hebben veranderd, dan zouden dit toch de moeilijke en lastige passages moeten zijn. Die zijn echter nooit veranderd.

Wel zijn er meer vertalingen beschikbaar van de Bijbel. Hierdoor kan je gaan denken dat er meer dan één Bijbel is. Dat is niet zo. Er is maar één Bijbel, hoewel er meer vertalingen zijn. Dit geldt ook voor de Qur'an waar meerdere Nederlandse vertalingen van zijn. Op deze website citeren we de Qur'an uit de vertaling door prof. dr. Leemhuis. Voor de citaten uit de bijbel gebruiken we de Nieuwe Bijbel Vertaling. Vertalingen kunnen verschillen in woordkeus, maar er is slechts één Qur'an. Zo is er ook maar één Bijbel.

Ten slotte: er zijn nog steeds oude kopieën beschikbaar van zowel het Oude als het Nieuwe Testament uit de Bijbel. Deze kopieën zijn verspreid over de hele wereld en dateren van ver voor het jaar 610. Wellicht twijfel je aan de echtheid van de Bijbel na het jaar 610. Je zult echter ontdekken dat de zeer oude kopieën gelijk zijn aan de Bijbel.

De Bijbel is niet veranderd. Voor volgelingen van Allah is het zeer belangrijk om te weten als het wel zo is. Mocht jij informatie over verandering van de Bijbel hebben, dan horen wij dit graag (klik hier om ons een e-mail te sturen). Laat ook weten wanneer de Bijbel was veranderd en waarom. Ook zijn we benieuwd welk gedeelte was veranderd en wat er stond in de oorspronkelijke taal.

Onderwijs over Het Boek:
Hoe zit het precies?

Klik op de links hieronder voor teksten uit Quran en Bijbel. (NB: Je browser moet popups accepteren, anders werkt het niet!)